top of page

Ceny benzinu a nafty se vrací o dvanáct let zpět. Nebýt daní, stál by litr paliva kolem deseti korun

Koronavirus, zpomalení ekonomiky a nadbytek ropy na trhu tlačí její ceny prudce dolů


Ceny paliv v celé Evropě tlačí dolů klesající cena ropy.V současnosti se ropa Brent nachází na 17-ročních minimech, přičemž v pondělí večer se její hodnota pohybovala na úrovni 22,5 dolaru za barel a kvůli obrovskému přebytku může cena krátkodobě poklesnout pod 20 dolarů. Prvního dubna navíc končí dohoda o těžebním limitu mezi kartelem OPEC a Ruskem. Nabídka ropy na trhu tím značně zvýší, což může zapříčinit další snižování ceny, současně ale i vážné ekonomické potíže velkých ropných společností i malých soukromých prodejců.

V současnosti mohou z dané situace těžit motoristé, kteří ušetří při tankování, jakkoliv se čerpací stanice ke zlevňování mnohde zatím moc nemají. Na přelomu roku stál litr benzínu Natural 95 podle Českého statistického úřadu 31,76 Kč. Natankování benzínového auta s 50-litrovou nádrží tak vyšlo na 1588 Kč. V současnosti motoristé při tankování u nejlevnější ČS Tank-ONO zaplatí jen 22,90 za litr Naturalu 95, plnou nádrž tedy mají za 1145 Kč. Oproti minulému měsíci tak ušetříte 330 Kč, resp. 22 %.


Při tankování naftového auta momentálně ušetříte o něco méně. Na konci minulého roku stál litr nafty v průměru 31,65 litru. Při tankování 50 litrové nádrže jste zaplatili 1583 Kč, aktuálně jedna "plná" vyjde na 1225 Kč.

Očekávaná ekonomická deprese sníží ceny ropy ne na týdny, ale téměř jistě na měsíce, což by mimo jiné mohlo znamenat, že ceny paliv (a zejména) benzinu se u nás mohou dostat na historická pro současné století. Podle odborného ekonomického serveru kurzy.cz bychom se totiž mohli dočkat i cen pod 22 Kč/l. Tento jev lze ale očekávat jen u těch nejlevnějších. Počet čerpacích stanic v Česku totiž v posledních letech narostl, takže značná část z nich podniká s většími maržemi než v minulosti, aby kompenzovala menší množství motoristů, které tankuje.


Cena za každý litr benzínu a nafty se skládá nejen z ceny ropy, ale i z daní a dalších nákladů:

  1. Cena samotné ropy (kvalita a chemické složení, politická situace v zemích produkce, respektive stabilní politický systém a ochota ostatních zemí obchodovat s producentem ropy, měnový kurz, marže a zisky těžebních společností, náklady na přepravu ropy a ropných produktů)

  2. Marže rafinérií v ČR (Unipetrol s provozy v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, Paramo v Pardubicích; marže za benzín: 0,5 – 3,5 %, marže za naftu: 3 – 6,5 %)

  3. Marže čerpacích stanic (náklady na dopravu a zisk čerpacích stanic cca 7 % z celkové ceny)

  4. Daň z přidané hodnoty (DPH) ve výši 21 %

  5. Spotřební daň (12,84 Kč na litr benzínu, 10,95 na litr nafty) Když si tedy vezmeme například aktuální průměrnou cenu benzinu v ČR 28,30 Kč (k 30. 3. 2020), DPH a spotřební daň v konečné částce představuje 17,75 Kč, marže ČS je 1,98 Kč, marže rafinerie 0,32 Kč, zbytek připadá na cenu ropy a související náklady.


Michal Borský

15 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page