Zvenku klame tělem a připomíná běžný městský hatchback. Ovšem ve skutečnosti je to vyspělá čtyřkolka se silným motorem, lehkou konstrukcí z uhlíkového vlákna a hliníku, přepracovaným zavěšením a obrovskými brzdami.
Japonci se nedávno vcelku úspěšně vrátili na tratě světových rallye, a tak není divu, že pilně zbrojí i na další sezonu. Ovšem nezapomínají i na sportovně naladěné motoristy a proto připravili i produkční verzi vysokovýkonného Yarisu.
Ta je plná nečekaných překvapení. Když čtete, že má pod kapotou agregát o zdvihovém objemu 1,6 l u kterého lze díky turbodmychadlu vymáčknout 261 koní a disponuje točivým momentem 360 N.m., zhodnotíte to jako slušné parametry. Ale pozor, jedná se o tříválcovou jednotku, která se vytáčí na více než 7 tisíc otáček. Toyota GR Yaris je tak nejsilnější produkční automobil na světě s tříválcovou, tradiční spalovací jednotkou.
Agregát byl vytvořen speciálně pro sportovní jízdu. Kompaktní a lehká jednotka (jedná se o jeden z nejlehčích a nejmenších 1,6 motorů na světě) má speciálně upravené výfukové ventily a turbodmýchadlo s kuličkovými ložisky.
Pohon všech kol
Přenos výkonu na všechna kola je manuální šestistupňovou převodovkou. Ano, Toyota GR Yaris má pohon všech kol. Výhodou je, že řidič může využívat třech jízdních režimů.
Základem je Normal, kde 60 % točivého momentu dostávají přední kola a zbylých 40 %, se přenese na zadní nápravu. Tento režim je určen pro potřeby každodenní jízdy.
V konfiguraci Sport se preferuje zadní náprava – v poměru 30:70. Auto je hbitější a skvěle si umí poradit s okruhy plnými zatáček.Třetí režim představuje Track, ve kterém se točivý moment rozděluje v ideálním poměru 50:50. Toto nastavení je určeno pro téměř závodní účely na okruhu nebo rallye. Auto může disponovat i diferenciály typu Torsen na obou nápravách.
Účinný brzdový systém
Nový model postavený týmem Toyota Gazoo Racing má také impozantní brzdy. Vpředu pracují kotouče o průměru celých 355 mm a brzdiče mají čtyřpístkové třmeny.
V zadní části má 297 milimetrové kotouče s dvoupístkovými třmeny. Kotouče jsou vyrobeny ze dvou různých materiálů, čímž se zvyšuje efektivita brzdového systému během sportovní jízdy. Doplněk představují lehké disky o průměru 18 palců z kovaného hliníku.
Víceprvkové zavěšení zadní nápravy
Sportovnímu náboji odpovídá i konstrukce podvozku a odpružení. Vpředu Toyota použila tradiční, ovšem upravené zavěšení typu MacPherson. Vzadu použili víceprvkové zavěšení.
Pro Yaris je toto řešení zadní nápravy netypické, neboť standardní verze městského hatchbacku využívá torzní tyč. Pro potřeby nezávislého zavěšení bylo ovšem nutné konstrukci vozu zásadně modifikovat. Proto zadní část vychází z platformy větší Corolly, která ve standardu disponuje víceprvkovým zavěšením. Rozchod zadních kol Toyoty GR Yaris je navíc o 30 mm širší než v základní verzi, což ještě zvyšuje stabilitu sportovního auta.
Nízká hmotnost
Zásadní byla i redukce hmotnosti vozu. Pomohl k tomu nejen lehký motor a odlehčený pohon 4x4, ale i speciální konstrukce karosérie. Střecha je z uhlíkového vlákna, na výrobu přední a zadní kapoty a dveří byl použit hliník.
I přesto, že má auto pohon všech čtyř kol, váží pouhých 1 280 kg, což mu ve spojení s motorem o výkonu 261 koní dává podle údajů před homologací zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Takže když tohoto drobečka potkáte na silnici, raději se na něj nevytahujte.
Text František Fiala
Foto: Toyota
Comments