Pozor přezouvání pneumatik!

Začíná listopad a legislativa nám svým způsobem přikazuje nutnost přezout na zimní

pneumatiky.

Nové či protektorované pneu prodávané vedle cibule nejsou zárukou potřebné kvality


Proč zdůrazňuji, že určitým způsobem? Když se začtete do níže psaného zákona, zjistíte, že to

není tak jednoznačné. Zákon nám říká: „V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci

během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové

vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za

podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou

hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální

přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým

přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních

dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální

přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.“

Asi by bylo jednodušší ustanovit, že zimní pneumatiky musíte mít nasazeny na vašem

automobilu v období od 1. 11. až do 31.3. To je sice pravda, ale zákonodárce vzal moudře

v úvahu výkyvy počasí. Určitě by nebylo rozumné vyžadovat zimní pneu v případě delšího

teplého období, kdy nebude teplota klesat pod 7 °C. To skutečně nemá logiku. Ovšem, co

když vyrazíte na delší cestu, třeba z Aše do Brna. Vyjedete sice za tepla, ale v průběhu cesty

na Vysočině vás přepadne nečekané sněžení. To potom babo raď. Takže doporučuji vzít

rozum do hrsti a správně uvážit jestli v zimě jezdím či nikoli.


Záleží na vás, ovšem…


I když se můžete rozhodnout, že jezdíte tak málo, že nemá smysl zimní pneumatiky

nasazovat, jsou úseky, kde je skutečně musíte mít - sníh ne sníh. Na komunikaci označené

značkou přikazující použití povinné zimní výbavy musíte prostě mít v termínu od 1. listopadu

do 30. dubna obuty zimní pneumatiky, a to bez výjimky.


Zde platí povinnost zimní výbavy


Jsou toto opravdu zimní pneumatiky?


Někdy vidíte na pneumatice hrubý vzorek, a tak si říkáte, že se jedná o zimní. Ale raději se

podívejte na její bok. Měli bychom tam najít především symbol sněhové vločky na hoře,

případně doplněné písmeny M+S (jinak také MS či M/S), což znamená "mud and snow",

když to přeložíme, tak bláto a sníh.

Máte-li možnost vidět více druhů pneumatik, narazíte někdy na označení M+S, bez

zmiňované sněhové vločky. V tom případě se raději poraďte s prodejcem, neboť někdy mají

toto označení i pneumatiky pro off road či SUV vozy, a i některé univerzální celoroční gumy.

A ještě jedno doporučení, kupujte letní i zimní pneumatiky zásadně u autorizovaného

prodejce. Ten ví, jak se mají správně skladovat a zaručuje i jejich určitou kvalitu.

Správné označení zimní pneumatiky


Nezapomínejte na hloubku dezénu


Pokud používáte pneumatiky nějakou dobu, zkontrolujte, jestli na nich máte odpovídající

výšku vzorku. Nové pneumatiky mají mít výšku dezénu v rozmezí 7-8 mm. Zatímco u letních

pneumatik můžete jezdit tak dlouho, dokud se dezén nesjede pod 1,6 mm, tak u zimních musí

být hloubka násobně větší. Zákonem je proto minimální výška dezénu zimních pneu

stanovena na 4 mm.

Zimní pneumatika se správnou hloubkou dezénu


Autor: František Fiala

Foto: Archiv a autor


10 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše