Revoluce na silnici

Pro jednu z největších novinek letošního roku na cyklistickém nebi si sáhneme do oblasti silničních kol. Elektrokolo Turbo Creo od amerického výrobce Specialized stojí za to.



I když za touto novinkou se musíme paradoxně vrátit trochu do léta minulého roku. Při volném dnu na Tour de France 2019 totiž překvapil špičkový francouzský cyklista Julian Alaphilippe tím, na jakém kole si vyjel zatrénovat.

Jednalo se o silniční elektrokolo! Vzhledem k tomu, že profesionální cyklisté věří spíše svým svalům, než elektrické dopomoci, byla to událost. Navíc tento způsob pohonu se preferuje spíše u horských kol, kde zvýšená hmotnost až tak nevadí. To ukazuje, že se nejednalo jen tak o běžné kolo.



Marketingová hesla?

Asi také, jako já, patříte mezi ty, co moc nevěří různým marketingovým heslům. Ale tentokrát musím uznat, že hesla hlásající: „Toto kolo je lehké a živé, jízda je hladká - to vše se schopností zploštit hory, smát se v protivětru a jet dál, než jste si kdy mysleli, že je to možné“ skutečně platí. Potvrdil mi to sám Julian Alaphilippe, když se vrátil z tréninku.

Především zásluhou ultralehkého karbonového rámu Fact 11r s hydraulickým tlumením, a také velmi lehkého motoru, má kolo velmi nízkou hmotnost. Což je u silniční cyklistiky základní devíza. Creo SL je ostatně nejlehčí e-kolo ve své třídě, má doslova o kilogramy nižší hmotnost než konkurence.



A co výkon?

I když je použitý motor velmi lehký, svou asistenční práci zvládá s přehledem a navíc velmi tiše. Cyklista má k dispozici výkon 240 Wattů s linerární křivkou točivého momentu. Srozumitelně řečeno, nevykopává vás nekomfortně vpřed. Samozřejmostí je, že pokud nechceme tuto elektrickou výpomoc využít, funguje kolo bez jakéhokoliv odporu.

Vzhledem k tomu, že jsme v současné době zvyklí využívat v nejvyšší míře různé aplikace, můžeme zvolit aplikaci Mission Control a optimálně si naladit elektromotor pro svůj styl jízdy.



Důležitý parametr - výdrž baterie

Mission Control nejen, že ovlivňuje chod motoru, a zaznamenává parametry jízdy, ale také zvládá stav baterie při jízdě, což zajistí, že baterie vydrží tak dlouho, jak budete potřebovat. Výsledek je, že kolo má podle stylu jízdy dojezd 130 km.

Kdo si chce prodloužit projížďku nad tuto porci kilometrů, nemusí zastavovat u hospody a dobíjet. K dispozici máme přídavnou baterii umístěnou na rámu, tam kde obvykle vozíme bidon. Dojezd navýší na dalších 60 km.

Díky těmto parametrům, včetně hydraulického pružení, propracované ergonomii a špičkovým komponentům se jedná skutečně o revoluční kolo.



23 zobrazení1 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše