Není hybrid, jako hybrid

Aktualizováno: 17. čvc 2020

Ale jak se v tom vyznat?

Hybridní pohony u osobních automobilů nejsou na našich silnicích žádnou novinkou. Vždyť například Toyota tento druh pohonu dodává dvě desetiletí. Ovšem stále není mnoha motoristům jasný rozdíl mezi jednotlivými druhy. Co to tedy jsou: micro hybrid, mild hybrid, sériový hybrid, full hybrid či Plug in Hybrid?

Micro hybrid

Vozidla s touto technologií vlastně nesou označení hybrid neoprávněně, neboť systém neslouží k pohonu vozu.Jedná se vlastně o určité posílení systému start-stop, kdy akumulátor i generátor pracují rychleji a účinněji než klasický startér. Takže při zastavení na křižovatce a zastavení motoru se znovu nastartuje tzv. reverzibilním alternátorem, nikoli startérem. Výhodou je získávání energie pro tuto činnost rekuperací při brzdění. Technologii micro hybrid využívají vozy Smart Fortwoo MHD či Peugeot e HDi (na snímku).


Mild hybrid

Mild hybrid někdy nazývaný jako poloviční hybrid je vlastně paralelní systém pohonu, kdy je automobil osazen jedním elektromotorem, většinou v ose se spalovacím agregátem. Vůz je poháněn spalovacím motorem, kterému při akceleraci pomáhá elektromotor nebo samotným elektromotorem (ovšem v omezené míře a hlavně rychlosti). Jako u všech hybridů je nedělitelnou funkcí získávání energie rekuperací brzdné síly a dobíjení akumulátoru. Výhodou tohoto systému je, že může být použit méně výkonný a tedy úspornější spalovací agregát. I když, jak vidíte na obrázku, může jej využívat i velký a výkonný automobil jako posilu k nárůstu výkonu.


Sériový hybrid

Zvláštní skupinu hybridů tvoří sériový hybrid. Vůz je osazen větším a výkonnějším elektromotorem a malým spalovacím agregátem. Ten svou činností otáčí generátor, který vyrábí elektrický proud do baterií, z nichž jde následně energie do elektromotoru. Vůz tak funguje jako elektromobil. Je to systém odkoukaný od diesel-elektrických lokomotiv. Na silnicích můžete potkat např. Opel Ampera osazený tímto systémem.


Full hybrid

Jak sám název napovídá, nabízí vyčerpávající možnosti jízdních režimů. Tedy pohon pouze spalovacím agregátem, dále spoluprací spalovacího agregátu s elektromotorem nebo pohon pouze prostřednictvím elektromotoru. Sofistikovaný systém automaticky volí nejoptimálnější zdroj energie s preferencí nejúspornějšího provozu. Ovšem řidič sám může také určovat volbu jízdního režimu, a také úroveň rekuperace. I když upřímně, samostatná jízda na elektromotor je možná pouze do vzdálenosti kolem dvou kilometrů a do maximální rychlosti 60 km/h. Klasickým reprezentantem full hybridů je Toyota Prius HSD.


Plug-in hybrid

Plug-in je vlastně nejpokrokovější systém hybridního pohonu, kdy vůz dobíjí akumulátory nejen jako ostatní, tedy rekuperací, ale také elektřinou získanou z rozvodné sítě. Proto mají většinou lithium-iontové akumulátory s podstatně větší kapacitou, což jim umožňuje dojezd na elektřinu dokonce až na 50 km a přitom mohou dosáhnout rychlost, povolenou na našich dálnicích. Na fotografiích je tento způsob pohonu použitý u vozu Peugeot 508 Hybrid.

Text: František Fiala


Foto: archiv redakce

11 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše